Ocena śródokresowa

Doktorant – mgr Katarzyna Wołczyńska, Promotor – prof. dr hab. Zofia Kaszowska

Wynik oceny

Wynik Oceny Śródokresowej pozytywny

Uzasadnienie komisji

W oparciu o przedłożone sprawozdanie Doktorantki, dokumentację cząstkowych efektów badawczych, opinię promotorki na temat postępów w realizacji przygotowania rozprawy doktorskiej, Komisja stwierdza, że stopień zaawansowania i prac nad Indywidualnym Planem Badawczym i zakres zaawansowania prac nad rozprawą doktorską są zadowalające i rokują na ukończenie i złożenie rozprawy w terminie przewidzianym w Indywidualnym Planie Badawczym. Doktorantka realizowała IPB w ramach tematu „Konserwacja malarstwa współczesnego. Usystematyzowanie aktualnych badań dotyczących konserwacji współczesnych warstw malarskich w kontekście polskiej sztuki i doświadczeń polskich konserwatorów”. Po III Etapie, a w szczególności po kwerendzie bibliograficznej uświadomiła sobie braki publikacji zagranicznych i polskich odnoszących się do podjętej problematyki (spoiwa malarskie i farby stosowane przez artystów polskich w XX w.). Biorąc pod uwagę rzetelność badań, przy aprobacie promotorki oraz komisji specjalistów z ASP, zawnioskowała o zmianę tematu na bardziej zawężony i realny do wykonania, dla którego metoda wywiadu z artystami malarzami stanie się ważnym sposobem pozyskiwania wiedzy o specyfice stosowanych technologii w praktyce twórczej polskich malarzy z lat 1945 – 1989. Rada Szkoły Doktorskiej zaakceptowała zmianę, temat brzmi następująco „Farby i spoiwa malarskie stosowane w malarstwie sztalugowym w Krakowie w latach 1945-1989”. Doszczegółowienie tematu nie wpłynęło na zmianę koncepcji metodologicznej pracy. Tym samym IPB mógł być kontynuowany. W ramach badań doktorantka pracowała dwutorowo: podjęła zadania związane z przeprowadzeniem wywiadów z wytypowanymi artystami oraz stworzyła bazę dzieł sztuki, które będą obiektami badań konserwatorskich. Mając na względzie potrzebę badań spoiw malarskich metodą chromatografii gazowej przygotowała wniosek o pozyskanie grantu badawczego konsorcjum E-RIHS. Niestety nie został przyjęty więc będzie potrzeba powtórnej aplikacji w konkursie. Ze sprawozdania wynika, że wszystkie etapy IPB zostały zrealizowane, jako pierwszy – konserwacja obrazu współczesnego, następnie wywiady z artystami (w trakcie) oraz prace badawcze na obiektach (pobieranie próbek – w trakcie).

Sugestie komisji

Przedstawione sprawozdanie prezentuje realizacje wszystkich przewidzianych etapów IPB. Zmiana tematu nie wpłynęła na opóźnienia, wręcz przeciwnie pozwoliła skoncentrować się na podjętym problemie. Jednak wielość i różnorodność podejmowanych jednocześnie zadań wprowadza chaos w prowadzonych działaniach. Dużym utrudnieniem dla realizacji IPB jest zależność od instytucji zewnętrznych i osób oraz od ich decyzji dotyczących współpracy. Kolejnym zagrożeniem może być zbytnie uwikłanie się w sprawy organizacyjne związane w wywiadami oraz z dostępem do obiektów. Komisja zaleca większą koncentrację na badaniach technologicznych dostępnych obiektów, pozwoli to zrównoważyć źródła informacji i będzie zapewne korzystne dla przeprowadzenia końcowych posumowań i wniosków zawartych w części pisemnej pracy doktorskiej.

Komisja oceny śródokresowej w składzie:
Przewodniczący: dr hab. Hubert Czerepok
Członek Komisji: prof. Alicja Majewska
Członek Komisji: dr hab. Karolina Breguła