Wykłady Monograficzne (stacjonarne) zaproszenie: Łukasz Białkowski; Katarzyna Wąs
W dniu 28 marca 2025 (piątek), w sali nr 100. w budynku Głównym ASP przy pl. Matejki 13, w ramach wykładów monograficznych odbędą się dwa wykłady. Wykłady są kierowane do wszystkich zainteresowanych osób i są bezpłatne – serdecznie zapraszamy!
Co narracje związane z AI mówią o dzisiejszej sztuce? – wykład Łukasza Białkowskiego
ASP Kraków
pl. Matejki 13, I piętro, sala 100
28 marca godz. 13:13-14:43
Sztuka wytwarzana przez maszyny nie jest w zasadzie niczym nowym. Od kilku dekad funkcjonuje jako jeden z wielu trendów w obszarze sztuki współczesnej, choć na uboczu głównego nurtu. Wzmożone zainteresowanie możliwościami maszyn na polu tworzenia obrazów (i innych form kreacji artystycznej) pojawiło się kilka lat temu równolegle z fermentem, który sztuczna inteligencja wywołała w wielu obszarach życia społeczno-gospodarczego. Naturalne wydają się więc pytania, czy AI wpłynie też na sztukę. Już nie na jej marginesy, ale na jej główny nurt. Czy wykładniczy przyrosty treści generowanych przez aplikacje AI jest zagrożeniem dla sztuki i dla ludzkiej kreatywności? Czy AI zmieni sposób postrzegania twórczości artystycznej, funkcjonowania sztuki i jej oceny – artystycznej i ekonomicznej – na niekorzyść ludzkich twórców? Te i inne pytania, jakkolwiek ciekawe i kluczowe dla środowiska artystycznego, na pewno długo jeszcze pozostaną bez odpowiedzi. Są jednak doskonałym punktem wyjścia do tego, by omówić stan ducha, narracje i przekonania, które leżą u podstaw dzisiejszego myślenia o tym, czym jest sztuka i jaki ma potencjał. Bo być może obawy związane z AI mówią więcej o obecnym stanie sztuki niż o rzeczywistych zagrożeniach. Innymi słowy, wydaje się, że rozwój AI i nieuchronna wizyta, którą złoży środowisku artystycznemu, świetnie nadaje się do tego, żeby przyjrzeć się kilku mitom na temat sztuki, które wydobywa popularność AI.
Łukasz Białkowski – Ph.D (ur. 1981) jest krytykiem sztuki, niezależnym kuratorem, tłumaczem i wykładowcą akademickim. Jego badania naukowe sytuują się na pograniczu filozofii sztuki i społecznej historii mediów. Szczególnie koncentruje się na historycznych narracjach dotyczących kreatywności oraz kulturowych figurach artysty, a także ich relacji z ewolucją pola produkcji artystycznej, instytucji wystawienniczych i systemów dystrybucji dzieł sztuki. Członek AICA. Jest adiunktem w Katedrze Nauk o Sztuce na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
The Love Dance. O relacjach z osobami kolekcjonerskimi – wykład Katarzyny Wąs
pl. Matejki 13, I piętro, sala 100
28 marca godz. 15:15-16:45
Relacje między osobami artystycznymi i kolekcjonerskimi są pełne niuansów, bywają owocne, czasem trudne, mają swoje wzloty i upadki. Zdarza się, że trwają całe życie, czasem są tylko jednorazowe. Dobrze jest jednak znać podstawowe kroki. Spotkanie poświęcone będzie relacjom między osobami artystycznymi a kolekcjonerskimi. Przedstawione zostaną rodzaje kolekcji, ich specyfika i charakter. Przedstawię możliwości współpracy, korzyści i zagrożenia. Kwestie formalne, umiejętności miękkie i twarde fakty. Nie dam złotych rad, ale postaram się rozwiać jak najwięcej wątpliwości.
Katarzyna Wąs – art advisorka i konsultantka ds. sztuki. Ukończyła historię sztuki i gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doświadczenie pracy w galeriach komercyjnych, instytucjach publicznych oraz opieki nad prywatną kolekcją sztuki wykorzystuje w pracy z klientami indywidualnymi i biznesowymi. Doradza zarówno przy komercyjnych projektach z obszaru sztuk audiowizualnych, jak i przy budowaniu kolekcji. Autorka tekstów o kulturze i rynku sztuki, wykładowczyni. Zajmuje się kolekcjonerstwem praktycznie i teoretycznie, poszukując zależności między tendencjami kolekcjonerskimi a ich odbiciem społecznym.
PROWADZĄCA: Karolina Plinta