wykłady

Wykłady Monograficzne (stacjonarne) zaproszenie: Janek Simon, Monika Stobiecka

22.04.2025
Natalia Mecnarowska-Legutko

W dniu 25 kwietnia 2025 (piątek), w sali nr 100. w budynku Głównym ASP przy pl. Matejki 13, odbędą się dwa wykłady. Wykłady są kierowane do wszystkich zainteresowanych osób i są bezpłatne – serdecznie zapraszamy!

Zwrot geopolityczny – wykład Janka Simona

ASP Kraków
pl. Matejki 13, I piętro, sala 100
25 kwietnia godz. 13:15-14:45

Janek Simon – artysta konceptualny i czasami kurator. Interesuje się geografią kulturową, a szczególnie kwestią różnicy i odległości pomiędzy miejscami, anarchizmem, a także tworzoną samemu technologią i jej politycznym potencjałem. Jego pra ce były pokazywane między innymi na Manifesta 7, Biennale w Liverpoolu, Guangzhou, Pradze i Ljubljanie oraz wystawach indywidualnych w Arnolfini w Bristolu, Casino Luxembourg i wielu publicznych instytucjach w Polsce. W roku 2007 otrzymał główną nagrodę w konkursie Spojrzenia, był także nominowany do Paszportu Polityki. Współtworzył autonomiczną przestrzeń sztuki Goldex Poldex w Krakowie.

Sztuka współczesna jako strategia dla cyfrowej archeologii – wykład dr Moniki Sobieckiej

25 kwietnia, godz. 15.00-16.30
pl. Matejki 13, I piętro, sala 100

W erze cyfrowych innowacji współczesna archeologia stosuje narzędzia takie jak skanowanie, modelowanie i drukowanie 3D, by odkrywać i rekonstruować przeszłość. Choć cyfrowa archeologia zrewolucjonizowała sposób dokumentowania i zachowywania przeszłości, bywa krytykowana za bycie technokratyczną i oderwaną od szerszych kontekstów kulturowych i etycznych. Użycie tych samych narzędzie ma jednak kompletnie inne znaczenie w sztuce współczesnej. Wykład dotyczyć będzie tego, w jaki sposób artyści kwestionują granice archeologii, prowokują krytyczne refleksje nad jej praktykami i inspirują innowacyjne sposoby myślenia o dziedzictwie i materialności.

Podczas spotkania skupimy się na trzech pracach: „The Other Nefertiti” (2015) autorstwa Nory Al-Badri i Jana Nikolai Nellesa, „Material Speculation: ISIS” (2015-2016) autorstwa Morehshin Allahyari oraz „Curtain Call, Variations on a Folly” (2021) autorstwa Abbasa Akhavana. Każde z tych dzieł wykorzystuje narzędzia cyfrowe, takie jak skanowanie i druk 3D, by stawić czoła palącym kwestiom kulturowym i etycznym. W „The Other Nefertiti” artyści potajemnie zeskanowali ikoniczne popiersie Nefertiti w berlińskim Neues Museum, by stworzyć model 3D (na którego podstawie powstał wydruk 3D – kopia, następie przekazana do Egiptu) dostępny dla wszystkich, wywołując debaty na temat własności i repatriacji dziedzictwa kulturowego. „Material Speculation: ISIS” Allahyari odpowiada na zniszczenie artefaktów w muzeum w Mosulu, rekonstruując je jako futurystyczne obiekty 3D z wtopionymi czytnikami danych i jednocześnie łącząc upamiętnienie z innowacją. Praca Akhavana rekonstruuje zniszczoną kolumnadę Palmyry na zielonym ekranie używanym w cyfrowym obrazowaniu, zestawiając to, co technologiczne i organiczne, by skłonić do refleksji nad zniszczeniem dziedzictwa i kulturową rezyliencją.

Analizując te dzieła, podczas wykładu pokażę, jak sztuka współczesna może zakłócić tradycyjne narracje archeologiczne i inspirować bardziej kreatywne, inkluzywne i refleksyjne podejścia.

Monika Stobiecka — historyczka sztuki i archeolożka, adiunktka na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Akademii Młodych Uczonych PAN. Laureatka „Diamentowego Grantu” MNiSW (2014) i „Miniatury” NCN (2021), stypendystka Fundacji z Brzezia Lanckorońskich (2016), Fundacji Kościuszkowskiej (2018) oraz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2019). Finalistka konkursu nagród naukowych tygodnika „Polityka” (2020). Współzałożycielka Central Eastern European Chapter w Association of Critical Heritage Studies. Autorka dwóch monografii dotyczących teoretyzowania muzeów archeologicznych, które ukazały się nakładem Wydawnictwa IBL PAN (2020) oraz Routledge (2023). Redagowała pierwszy w Polsce wstęp do krytycznych studiów nad dziedzictwem (Krytyczne studia nad dziedzictwem: pojęcia, metody, teorie i perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2023). Interesuje się studiami muzealnymi, krytycznymi studiami nad dziedzictwem oraz przecięciem sztuki współczesnej i teorii archeologii.

PROWADZĄCA: Karolina Plinta

czytaj także