ogloszenia

WYKŁADY MONOGRAFICZNE / Piotr Szenajch oraz Aleksandra Knychalska

06.05.2024
Natalia Mecnarowska-Legutko

Zapraszamy na ostatnie w tym roku akademickim wykłady z serii Wykłady Monograficzne, które odbędą się 10 maja 2024 roku, w siedzibie Szkoły Doktorskiej, pod adresem: ulica Radziwiłłowska 29, 31-026 Kraków

Nagrania z wykładów zostaną opublikowane na profilu YOUTUBE SD oraz na naszej stronie w zakładce WYKŁADY

KURATORKA WYDARZENIA / PROWADZĄCA: Karolina Plinta

Zainfekowanie, inkubacja, maligna, czyli od przypadkowej inspiracji do intensywnej produkcji artystycznej – wykład Piotra Szejnacha

10 maja 2024 godz. 13.15

Wśród najgłośniejszych polskich artystów znajdziemy osoby z rodzin niewykształconych i niebogatych, robotniczych, wiejskich czy z małych miasteczek na uboczu. Jak wirus sztuki współczesnej znalazł drogę do ich świata? Jak wygląda droga od drobnych inspiracji do intensywnej pracy konceptualnej i twórczej? Co kryje się pod pojęciem „talentu”? Uwagi te oparte będą na socjologicznej analizie materiału z wywiadów autobiograficznych z „nowymi klasykami” polskich sztuk wizualnych lat 90. i 2000., jak Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Zofia Kulik czy Wilhelm Sasnal.

Piotr Szenajch – specjalizuje się w socjologicznych badaniach biograficznych i dyskursywnych. Jest absolwentem Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW i Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN w Warszawie. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Autor książki Odczarowanie talentu. Socjografia stawania się uznanym artystą.


Pedagogiki współistnienia: eksperymentalne formy uczenia się w odpowiedzi na kryzysy współczesności – wykład Aleksandry Knychalskiej

10 maja, godz. 14.30

W ramach mojego wykładu omówię potrzebę poszukiwania i tworzenia eksperymentalnych metod uczenia się jako odpowiedź na głębokie kryzysy społeczno-ekonomiczne i ekologiczne, które kształtują naszą współczesność. Przyglądając się naturze tych kryzysów, przeanalizuję nowo- materialistyczny zwrot pedagogiczny, który poprzez wyeksponowanie radykalnej ontologicznej relacyjności więcej-niż-ludzkich bytów i zjawisk, kształtuje możliwości dla alternatywnych sposobów poznawania świata i tworzenia znaczeń. Zainteresowanie pedagogikami wyłaniającymi się z nowo-materialistycznych pozycji łączę z przedmiotem mojej praktyki kuratorsko-badawczej skupionej wokół alternatywnych eksperymentalnych formatów pedagogicznych. Staram się nakreślić obszary ich wzajemnych wpływów poprzez analizę interesujących mnie strategii pedagogicznych: oszołomienia, ucieleśnienia i spekulatywnej fabulacji – będących inspiracją do wypracowywania różnych strategii oduczania się, wyobcowania i dysocjacji poznawczej. Uważam, że poszukiwanie nowych trybów uczenia się, nie jest jedynie twórczą fanaberią, jak niektórzy mogą o tym myśleć. Zachodnia edukacja, jak i inne formy reprodukcji społecznej, powinny uwolnić się spod jarzma kapitalistycznego realizmu, neoliberalnej logiki postępu i zysku opartego na kolonialnej ekstrakcji, oraz paradygmatu ludzkiej dominacji wobec więcej-niż-ludzkich bytów i zjawisk, aby aktywnie przeciwdziałać głębokim procesom prekaryzacji wynikającym z poważnych kryzysów społeczno-ekonomicznych, środowiskowych i kulturowych.

Aleksandra Knychalska – pracowniczka kultury, badaczka, kuratorka o dużym doświadczeniu pracy w strukturach pozainstytucjonalnych. W swojej praktyce skupia się na tworzeniu kolektywnych środowisk pracy czerpiąc z bogactwa metodologii queerowo-feministycznych. Od paru lat mocno zaangażowana we współtworzenie queerowego kolektywu Kem oraz rozwijanie Kem Szkoły – nieformalnej platformy edukacyjnej eksperymentującej z radykalnymi metodami nauczania wywodzącymi się z obszarów sztuki, performansu, aktywizmu, klubbingu. W ramach zainicjowanej w 2023 roku grupy roboczej Hiperbobon eksploruje nowe nurty post-humanistyczne, które w centrum stawiają podmioty pozaludzkie – obiekty, maszyny, zjawiska ekologiczne – mające zdolności do kształtowania rzeczywistości. W ramach projektu Zakole dużo czasu spędza na wawerskim mokradle, starając się zrozumieć dynamiki międzygatunkowych relacji i odpowiedzialności. Uczestniczka programu Postnatural Independent Programe 2024.

czytaj także