Ocena śródokresowa
Doktorant – mgr Katarzyna Wołczyńska, Promotor – prof. dr hab. Zofia Kaszowska
Wynik oceny
Wynik Oceny Śródokresowej pozytywny
Uzasadnienie komisji
W oparciu o przedłożone sprawozdanie Doktorantki, dokumentację cząstkowych efektów
badawczych, opinię promotorki na temat postępów w realizacji przygotowania rozprawy
doktorskiej, Komisja stwierdza, że stopień zaawansowania i prac nad Indywidualnym Planem
Badawczym i zakres zaawansowania prac nad rozprawą doktorską są zadowalające i rokują na
ukończenie i złożenie rozprawy w terminie przewidzianym w Indywidualnym Planie Badawczym.
Doktorantka realizowała IPB w ramach tematu „Konserwacja malarstwa współczesnego.
Usystematyzowanie aktualnych badań dotyczących konserwacji współczesnych warstw malarskich
w kontekście polskiej sztuki i doświadczeń polskich konserwatorów”. Po III Etapie, a w szczególności
po kwerendzie bibliograficznej uświadomiła sobie braki publikacji zagranicznych i polskich
odnoszących się do podjętej problematyki (spoiwa malarskie i farby stosowane przez artystów
polskich w XX w.). Biorąc pod uwagę rzetelność badań, przy aprobacie promotorki oraz komisji
specjalistów z ASP, zawnioskowała o zmianę tematu na bardziej zawężony i realny do wykonania,
dla którego metoda wywiadu z artystami malarzami stanie się ważnym sposobem pozyskiwania
wiedzy o specyfice stosowanych technologii w praktyce twórczej polskich malarzy z lat 1945 – 1989.
Rada Szkoły Doktorskiej zaakceptowała zmianę, temat brzmi następująco „Farby i spoiwa
malarskie stosowane w malarstwie sztalugowym w Krakowie w latach 1945-1989”.
Doszczegółowienie tematu nie wpłynęło na zmianę koncepcji metodologicznej pracy. Tym samym
IPB mógł być kontynuowany. W ramach badań doktorantka pracowała dwutorowo: podjęła zadania
związane z przeprowadzeniem wywiadów z wytypowanymi artystami oraz stworzyła bazę dzieł
sztuki, które będą obiektami badań konserwatorskich. Mając na względzie potrzebę badań spoiw
malarskich metodą chromatografii gazowej przygotowała wniosek o pozyskanie grantu badawczego
konsorcjum E-RIHS. Niestety nie został przyjęty więc będzie potrzeba powtórnej aplikacji w
konkursie. Ze sprawozdania wynika, że wszystkie etapy IPB zostały zrealizowane, jako pierwszy –
konserwacja obrazu współczesnego, następnie wywiady z artystami (w trakcie) oraz prace badawcze
na obiektach (pobieranie próbek – w trakcie).
Sugestie komisji
Przedstawione sprawozdanie prezentuje realizacje wszystkich przewidzianych etapów IPB.
Zmiana tematu nie wpłynęła na opóźnienia, wręcz przeciwnie pozwoliła skoncentrować się na
podjętym problemie. Jednak wielość i różnorodność podejmowanych jednocześnie zadań
wprowadza chaos w prowadzonych działaniach. Dużym utrudnieniem dla realizacji IPB jest
zależność od instytucji zewnętrznych i osób oraz od ich decyzji dotyczących współpracy. Kolejnym
zagrożeniem może być zbytnie uwikłanie się w sprawy organizacyjne związane w wywiadami oraz z
dostępem do obiektów. Komisja zaleca większą koncentrację na badaniach technologicznych
dostępnych obiektów, pozwoli to zrównoważyć źródła informacji i będzie zapewne korzystne dla
przeprowadzenia końcowych posumowań i wniosków zawartych w części pisemnej pracy
doktorskiej.
Komisja oceny śródokresowej w składzie:
Przewodniczący: dr hab. Hubert Czerepok
Członek Komisji: prof. Alicja Majewska
Członek Komisji: dr hab. Karolina Breguła
Komisja oceny śródokresowej w składzie:
Przewodniczący: dr hab. Hubert Czerepok
Członek Komisji: prof. Alicja Majewska
Członek Komisji: dr hab. Karolina Breguła