Relacja z rezydencji w Oslo w ramach projektu Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik.
Trzecia z rezydencji artystycznych odbywających się w ramach międzynarodowego projektu Struktury Przeplatania: tkanina jako materiał, metoda, nośnik miała miejsce w Oslo w dniach 1-3 sierpnia 2022 roku, a za jej koncepcję i prowadzenie odpowiadał prof. Tim-Parry Williams z Uniwersytetu w Bergen.
Pierwszego dnia uczestnicy_czki udali się do miejskiego ratusza, monumentalnego budynku, wypełnionego we wnętrzu równie monumentalnymi malowidłami ściennymi i tkaninami, pełnymi narracji o norweskiej kulturze oraz historii. Kolejnym ważnym punktem na mapie rezydencji było Norsk Folkemuseum – Norweskie Muzeum Sztuki Ludowej – a w nim dwie wystawy, Timescape poświęcona historii kultury miejskiej w latach 1600-1914 oraz Folk Art, Folk Dress and Knitting prezentująca ludowe tkaniny i stroje, w tym także te należące do kultury Samów. Jednym z haseł pojawiających się w trakcie rezydencji była „norweskość”. To świadomie podejmowany temat tożsamościowy przez samych Norwegów, szukających odpowiedzi na to czym jest owa „norweskość” i w jaką stronę powinna się rozwijać. Pytania te wybrzmiały m.in w muzeum Maihaugen w Lillehammer na wystawie Impulses, dotyczącej zewnętrznych wpływów w kształtowaniu się norweskiej kultury oraz procesów asymilacji i przejmowania, gdzie to co przychodzi z zewnątrz z czasem przestaje być obce i staje się integralną częścią narodowej tożsamości.
Rezydencji w Oslo towarzyszyły spotkania z norweskimi artystami. Prof. Franz Petter Schmidt, artysta tekstylny, zaprosił uczestników_czki do swojej pracowni w Prindsen (budynek w Oslo z interesującą historią). Grupa spotkała się z Inger Johanne Rasmussen, jedną z najbardziej znanych artystek tekstylnych w Norwegii. Na niewielkiej wyspie Hovedøya, gdzie mieści się pracownia artystki oraz przestrzeń wystawiennicza z jej pracami, która po autorskim oprowadzaniu stała się miejscem wspólnego gotowania i kameralnej kolacji.