Ocena śródokresowa

Doktorant – mgr Piotr Madej, Promotor – prof. dr hab. Marek Chołoniewski

Wynik oceny

Wynik Oceny Śródokresowej pozytywny

Uzasadnienie komisji

W oparciu o przedłożone sprawozdanie Doktoranta, dokumentację cząstkowych efektów badawczych, opinię promotora na temat postępów w realizacji przygotowania rozprawy doktorskiej, Komisja stwierdza, że stopień zaawansowania pracy nad Indywidualnym Planem Badawczym i zakres zaawansowania prac nad rozprawą doktorską są zadowalające i dobrze rokują na ukończenie i złożenie rozprawy w terminie przewidzianym w Indywidualnym Planie Badawczym. Doktorant dobrze osadził problem badawczy w perspektywy interdyscyplinarnej, a zaprezentowany materiał wskazuje na bardzo dobrą znajomość wysokich technologii związanych z pomiarami na poziomie cząstek elementarnych i ich zależności, jakie mogą być pomocne w określeniu możliwości sonifikacji tych struktur, a następnie zbudowaniu instrumentu muzycznego wykorzystującego symulację ruchów cząstek elementarnych dla uzyskania dźwięku. Podkreślono także zdolność Doktoranta do tworzenia własnego warsztatu artystycznego, co wyraża się w samodzielnym konstruowaniu nowatorskich urządzeń. Uwagę zwraca dogłębne zainteresowanie i znajomość technicznymi urządzeniami służącymi Doktorantowi jako warsztat artystyczny. Komisja zwróciła uwagę, że udział w konferencjach naukowych oraz zrealizowane akcje, takie jak performans GoLEM, wykonany w związku z setną rocznicą urodzin Stanisława Lema w 2021 na festiwalu Tetramatyka we Lwowie oraz na Festiwalu Audio Art w Krakowie w listopadzie 2021, dają podstawę by stwierdzić, że doktorat zostanie ukończony zgodnie z założeniami Indywidualnego Planu Badawczego.

Sugestie komisji

Komisja zwróciła uwagę na rozbudowaną współpracę Doktoranta z różnymi ośrodkami reprezentującymi nauki ścisłe. Zakres i głębokość analizy pracy badawczej, w tym laboratoryjnych prac technicznych powodują, że w rozprawie doktorskiej należy w zdyscyplinowany sposób postawić cezurę wskazując na wykorzystanie prac wynikających ze współpracy z ośrodkami naukowymi w stosunku do wykorzystania własnego warsztatu artystycznego. Należy również dookreślić problematykę doktoratu, tj. rozróżnić to, czy wiodącą tematyką jest powstający instrument muzyczny wykorzystujący symulacje cząstek elementarnych, czy zaplanowany performans, podczas wykonania którego instrument ten będzie wykorzystywany. Komisja sugeruje również używanie języka, który jest dostępny szerszemu gronu odbiorców, a nie że jest znany jedynie specjalistom z zakresu badań nad cząstkami elementarnymi, co dotyczy również wizualizacji wykonanych przy pomocy animacji komputerowej. Sugeruje się, by Doktorant zwrócił uwagę na szeroki zakres swoich badań, np. dotyczących początków powstania życia na Ziemi, gdyż ich powiązanie z główną tematyką doktoratu jest drugorzędne w stosunku do performatywnego waloru przygotowywanej pracy. Sugeruje się także doprecyzowanie obszaru w zakresie sztuki, co jest o tyle ważne że IPB w znacznej mierze dotyczy nauk ścisłych, stąd winno się podkreśli artystyczną genezę projektu i efektów jego realizacji.

Komisja oceny śródokresowej w składzie:
Przewodniczący komisji: dr hab. Jacek Mrowczyk
Członek komisji: prof. dr hab. Alicja Majewska
Członek komisji: prof. dr hab. Michał Ostrowicki