dr hab. prof. ASP Jakub Wróblewski
dr hab. Jakub Wróblewski, prof uczelni
Kierownik Katedry Przestrzeni Wirtualnej
Pracownia 3d i Zdarzenia Wirtualne II
Wydział Sztuki Mediów
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Pracownik dydaktyczno–naukowy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Nowych Mediów), wnoszący i stosujący wiedzę teoretyczną i praktyczną, metodologie i narzędzia w sposób zintegrowany i zorientowany na praktykę w ramach badań artystycznych i projektowych. Specjalizuje się w immersyjnych działaniach artystycznych i naukowych z wykorzystaniem technologii VR oraz MR (Mixed Reality). W swojej pracy bada projekty immersyjne, w tym estetykę, narrację, przyczynowość, sprawczość i technologię za pomocą metod praktyki jako badania. Od 2017 roku jego zainteresowania koncentrują się na wirtualnej rzeczywistości, silnikach gier, eksperymentach z technologią 3D, ucieleśnieniu w VR oraz estetyce indywidualnej i zbiorowej. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Stanisława Wieczorka oraz aneks w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Jest doktorem habilitowanym i profesorem Akademii Sztuk Pięknych, pracuje na Wydziale Sztuki Mediów, gdzie prowadzi (razem z Andreiem Chodera—Isakau oraz Sebastianem Janisiewiczem) autorską pracownię dyplomową 3D i Zdarzenia Wirtualne II (M.A). Razem z Elizą Urwanowicz—Rojecką założył platformę artystyczno-badawczą Horyzonty Zdarzeń Wirtualnych, która od 2020 roku aktywnie realizuje inicjatywy artystyczno-naukowe. Jest również autorem artykułu badawczego zestawiającego prace polskich artystów immersyjnych.
Obszary zainteresowań:
— xReality w doświadczeniach indywidualnych i zbiorowych
— Środowiska hybrydowe | koncepcje międzyplatformowe, scenariusze i prototypy
— Strategie artystyczne w konstruowaniu rzeczywistości mieszanej
— Haptyczny storytelling
— Estetyka rzeczywistości wirtualnej i mieszanej
— Historia MR | VR | AR
— Tworzenie hybrydowych przestrzeni cyfrowych.
Jako interdyscyplinarny artysta, reżyser i operator pracuje z wideo, filmem interaktywnym, narracją audiowizualną, teorią filmu, graficznymi strukturami narracyjnymi, doświadczeniami immersyjnymi, projektami artystycznymi i naukowymi oraz przestrzenią wirtualną. Jego badania artystyczne są wielokierunkowe, a jego strategia koncentruje się na odkrywaniu i poszerzaniu granic mediów, z którymi się angażuje. Jest współzałożycielem interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego Inexsistens, stypendystą Młodej Polski (Narodowe Centrum Kultury), tutorem w programie Gaude Polonia (NCK), laureatem Grand Prix Szajna Multimedia Festival, PL Music Video Awards oraz stypendystą Transformation Grant (Kaleidoscope) na produkcję doświadczenia VR Lovestory. Twórca interaktywnej adaptacji ostatniej powieści Jamesa Joyce’a First We Feel Then We Fall (współpraca z dr hab. Katarzyną Bazarnik, Instytut Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego). Realizacja opisana została w książce Digital Art in Ireland (New Media and Irish Artistic Practice, edited by James O’Sullivan, Anthem Press, 2021 r.), w artykułach Culture.pl, Open Culture, Dwutygodniku, Artpaper, Falena Aleth, trendbooku Digital Cultures oraz w artykule „First we feel then we fall”: James Joyce’s „Finnegans wake” as an interactive video application(Bazarnik, Wróblewski) opublikowanym w Digital Scholarship in the Humanities (Volume 32, Issue suppl_2, December 2017., Pages ii124–ii134); realizacja zaprezentowana była na konferencjach: Digital Humanities (Kraków, 2016 r.), Anniversary James Joyce – The 25th International James Joyce Symposium (London, 2016 r.), The Art of James Joyce – The 26th International James Joyce Symposium(Antwerp, 2018 r.) oraz StoryCode Warsaw oraz autorskim self-publishingu - First We Feel Then We Fall – Interactive adaptation of James Joyce’s Finnegans Wake. Współtworzył gramatykę wizualną i zdjęcia do Symfonii Fabryki Ursus w reżyserii Jaśminy Wójcik - filmu nagrodzonego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz uznanego za najlepszy średniometrażowy film dokumentalny na Hot Docs Canadian International Documentary Festival 2019. Był także autorem zdjęć do filmów Król Maciuś Pierwszy (dokument kreacyjny Jaśminy Wójcik) oraz Themersonowie i Polański Marcina Borchardta (oba w produkcji). Jest członkiem zespołów odpowiedzialnych za projekty badawczo-kuratorskie Świadomość Planetarna, Nowe Rzeczywistości i Nowe Ekosystemy Sztuki, który otrzymał dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2024/2025 wraz z producentką Anną Szylar dotarł do finału La Biennale di Venezia 9th Biennale College Cinema - Immersive. Brał również udział w międzynarodowych projektach w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wykładał w m.in. Polsce, Belgii, Indiach, Anglii, Turcji i Norwegii. wystawy: Beta tales, Sebulec, Isakov, Wróblewski, „Nie Powszechny spis artystów” part V curator: Kat Zavada, Gallery Salon Akademii, Warsaw, 2024 | 66 Warsaw Atumn, International Festival of Contemporary Music, Common Things, Warsaw, 2023 | 28th International Poster Biennale in Warsaw, 2023 | Post Presence Strategies, PostPxrn Film Festival, Warsaw, 2023 | Star Children – an exhibition in action, Swarm collective, Guliwer Theatre, Warsaw, 2023 | Imagine, Raumwelten VR hub, Raumwelten, 2022 | Inexsistens VR showcase (Bardo, Connexion & Lovestory), New Images Festival, Forum des Images, 7th edition: Digital creation and virtual worlds, Paris, 2022 | (Wy)obcownie z VR, Galeria Studio, Warsaw 2022 | Imagine Film Festival, Amsterdam, 2021 | Poster Play, STGU, Warsaw, 2021 | Liminal – the transitional state, Galeria Arsenal, Białystok, 2021 | Connexion VR, Killing Gut, 5th International Symposium of Sonic Art and Spatial Audio, Hamburg, 2021 | From Poland with Love, 01 Gallery, online, 2021 | 65 Warsaw Atumn, International Festival of Contemporary Music, Fake Opera, Wojciech Błażejczyk, Warsaw, 2023 | From 1 to 7, Stefan Węgłowski, Sacrum Profanum Festival – Ars Antiqua, Kraków, 2020 | Bardo VR, Dream Adoption Society, Zygmunt Hübner Theater, Warsaw, 2019 | Bardo: Embodiment, Salon of the Academy Gallery, Warsaw, 2019 | 09/19, 10th anniversary of the Faculty of Media Art, Academy of Fine Arts, Salon of the Academy Gallery, Warsaw, 2019 | Joice in Art, Antwerp, 2018 | Gotong Royong. The things we do together, Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, 2017 | Bardo: Implosion, Soho Factory, Warsaw, 2013 | Printmaking as a play of art, National Museum, Szczecin, 2015 | Bardo: Reflections, New Media Department gallery, Warsaw, 2013 wykłady: Storytellers and Machines, School Of Digital Arts, Manchester Met- ropolitan University, Manchester, UK, 2024 | Art and Science – New practices of transformation of art forms and scientific achievements, NASK (National Research Institute), Warsaw, 2024 | VR Space closed or open, Patchlab Festival, Kraków, 2023 | VR in Poland, research, projects, perspectives, 4th Congress of Film and Media Studies, Narratives – The- ories, Strategies, Contexts, SWPS University, Warsaw, 2023 | King matt the first: the process of making a movie with children, ICAF, Rotterdam, 2023 | Seminar-theoretical workshops accompanying the exhibition Liminal – a state of transition, Galeria Arsenal, Białystok, 2021 | STGU Association of Graphic Designers, Future of Design, Warsaw, 2021 | Inter- national Festival of Audiovisual Arts Tetramatyka, Livl, 2019 | The Art of James Joyce XXVI International James Joyce Symposium, Atwerp 2018 | Dynamic Systems, National Conference accompanying the Best Media Art Diploma Competition, ASP Wrocław 2018 | Contemporary models of education in immersive projects | Szczecin European Film Festival, FWFTWF In the Borders of Cinema section, Szczecin, 2017 | Digital Cul- tures, Adam Mickiewicz Institute, Warsaw, 2017 | Creation as a research practice, PWSFTviT, Łódź 2017 | Anniversary Joyce XXV International James Joyce Symposium, Celebrating Finnegans Wake in the Digital Media, London 2016 | International Literary Festival Ha!wangarda, Kraków 2016 | Digital Humanities, winer Poster Slam competition, Kraków 2016 | Chitrakatha International Animation Festival, National Institute of Design, Ahmedabab, India 2015.
wystawy: Beta tales, Sebulec, Isakov, Wróblewski, „Nie Powszechny spis artystów” part V curator: Kat Zavada, Gallery Salon Akademii, Warsaw, 2024 | 66 Warsaw Atumn, International Festival of Contemporary Music, Common Things, Warsaw, 2023 | 28th International Poster Biennale in Warsaw, 2023 | Post Presence Strategies, PostPxrn Film Festival, Warsaw, 2023 | Star Children – an exhibition in action, Swarm collective, Guliwer Theatre, Warsaw, 2023 | Imagine, Raumwelten VR hub, Raumwelten, 2022 | Inexsistens VR showcase (Bardo, Connexion & Lovestory), New Images Festival, Forum des Images, 7th edition: Digital creation and virtual worlds, Paris, 2022 | (Wy)obcownie z VR, Galeria Studio, Warsaw 2022 | Imagine Film Festival, Amsterdam, 2021 | Poster Play, STGU, Warsaw, 2021 | Liminal – the transitional state, Galeria Arsenal, Białystok, 2021 | Connexion VR, Killing Gut, 5th International Symposium of Sonic Art and Spatial Audio, Hamburg, 2021 | From Poland with Love, 01 Gallery, online, 2021 | 65 Warsaw Atumn, International Festival of Contemporary Music, Fake Opera, Wojciech Błażejczyk, Warsaw, 2023 | From 1 to 7, Stefan Węgłowski, Sacrum Profanum Festival – Ars Antiqua, Kraków, 2020 | Bardo VR, Dream Adoption Society, Zygmunt Hübner Theater, Warsaw, 2019 | Bardo: Embodiment, Salon of the Academy Gallery, Warsaw, 2019 | 09/19, 10th anniversary of the Faculty of Media Art, Academy of Fine Arts, Salon of the Academy Gallery, Warsaw, 2019 | Joice in Art, Antwerp, 2018 | Gotong Royong. The things we do together, Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, 2017 | Bardo: Implosion, Soho Factory, Warsaw, 2013 | Printmaking as a play of art, National Museum, Szczecin, 2015 | Bardo: Reflections, New Media Department gallery, Warsaw, 2013
wykłady: Storytellers and Machines, School Of Digital Arts, Manchester Met- ropolitan University, Manchester, UK, 2024 | Art and Science – New practices of transformation of art forms and scientific achievements, NASK (National Research Institute), Warsaw, 2024 | VR Space closed or open, Patchlab Festival, Kraków, 2023 | VR in Poland, research, projects, perspectives, 4th Congress of Film and Media Studies, Narratives – The- ories, Strategies, Contexts, SWPS University, Warsaw, 2023 | King matt the first: the process of making a movie with children, ICAF, Rotterdam, 2023 | Seminar-theoretical workshops accompanying the exhibition Liminal – a state of transition, Galeria Arsenal, Białystok, 2021 | STGU Association of Graphic Designers, Future of Design, Warsaw, 2021 | Inter- national Festival of Audiovisual Arts Tetramatyka, Livl, 2019 | The Art of James Joyce XXVI International James Joyce Symposium, Atwerp 2018 | Dynamic Systems, National Conference accompanying the Best Media Art Diploma Competition, ASP Wrocław 2018 | Contemporary models of education in immersive projects | Szczecin European Film Festival, FWFTWF In the Borders of Cinema section, Szczecin, 2017 | Digital Cul- tures, Adam Mickiewicz Institute, Warsaw, 2017 | Creation as a research practice, PWSFTviT, Łódź 2017 | Anniversary Joyce XXV International James Joyce Symposium, Celebrating Finnegans Wake in the Digital Media, London 2016 | International Literary Festival Ha!wangarda, Kraków 2016 | Digital Humanities, winer Poster Slam competition, Kraków 2016 | Chitrakatha International Animation Festival, National Institute of Design, Ahmedabab, India 2015
PROFIL OPIEKI PROMOTORSKIEJ:
Opieka promotorka w zakresie badania, budowy i realizacji strategicznej Artist Simulator, gdzie wcielamy się w młodą osobę artystyczną i mieszkamy w większym mieście w wynajmowanym mieszkaniu, musimy gromadzić środki żeby się utrzymać, aplikować na open calle, przy okazji tworzyć, spotykać się ze znajomi - cała gra planowana jest w oparciu na on-chain, na blockchainie Solany - w wersji play-to-earn - gra generuje tokeny które idą na wspólnie zarządzany fundusz sztuki dla polskich digital artist. Realizacja w nurcie critical games i institutional critiqe. Planowane jest również wykorzystanie algorytmu FLUX - również na blockchainie - czyli algorytm sprawiedliwego rozdzielania funduszy według potrzeb w jakieś spekulatywnej instytucji. Tutaj inspiracją doktoranta jest kolektyw TRUST z Berlina i kolektyw SYBIL, którego jest członkiem i jest w trakcie rezydencji artystycznej w tym podmiocie. Grupa posiada świetny model micro-grantów gdzie można zgłosić się z projektem i samemu uczestniczyć w ocenie proposali i przyznawać punkty wykorzystując quadratic voting - czyli podobno najbardziej sprawiedliwy system rozdzielnia punktów. W dalszej perspektywie rozważane jest również wykorzystanie akcji larpowych - typu larpowanie instytucji, larpowanie ministerstwa kultury itp. Doktorant planuje pracować z formą esejów, reserchować polski digital, założyć dedykowany profil instagram oraz nagrywać reelsy o new media/game art i analizować pracę w tym kontekście.
Słowa klucz: gaming, spekulatywne narracje, blockchain, programowanie, symulator, nowe media, tokeny, media/game art, artworld, interakcja
LINKI:
> https://jakubwroblewski.com
> https://www.instagram.com/wro___________/
> https://inexsistens.com
> https://zdarzeniawirtualne.asp.waw.pl
> https://horyzontyzdarzenwirtualnych.com
Wykłada przedmioty