wykład

Łukasz Białkowski – Co narracje związane z AI mówią o dzisiejszej sztuce?

Co narracje związane z AI mówią o dzisiejszej sztuce? – wykład Łukasza Białkowskiego Sztuka wytwarzana przez maszyny nie jest w zasadzie niczym nowym. Od kilku dekad funkcjonuje jako jeden z wielu trendów w obszarze sztuki współczesnej, choć na uboczu głównego nurtu. Wzmożone zainteresowanie możliwościami maszyn na polu tworzenia obrazów (i innych form kreacji artystycznej) pojawiło się kilka lat temu równolegle z fermentem, który sztuczna inteligencja wywołała w wielu obszarach życia społeczno-gospodarczego. Naturalne wydają się więc pytania, czy AI wpłynie też na sztukę. Już nie na jej marginesy, ale na jej główny nurt. Czy wykładniczy przyrosty treści generowanych przez aplikacje AI jest zagrożeniem dla sztuki i dla ludzkiej kreatywności? Czy AI zmieni sposób postrzegania twórczości artystycznej, funkcjonowania sztuki i jej oceny – artystycznej i ekonomicznej – na niekorzyść ludzkich twórców? Te i inne pytania, jakkolwiek ciekawe i kluczowe dla środowiska artystycznego, na pewno długo jeszcze pozostaną bez odpowiedzi. Są jednak doskonałym punktem wyjścia do tego, by omówić stan ducha, narracje i przekonania, które leżą u podstaw dzisiejszego myślenia o tym, czym jest sztuka i jaki ma potencjał. Bo być może obawy związane z AI mówią więcej o obecnym stanie sztuki niż o rzeczywistych zagrożeniach. Innymi słowy, wydaje się, że rozwój AI i nieuchronna wizyta, którą złoży środowisku artystycznemu, świetnie nadaje się do tego, żeby przyjrzeć się kilku mitom na temat sztuki, które wydobywa popularność AI. 28 marca 2025

Co narracje związane z AI mówią o dzisiejszej sztuce? – wykład Łukasza Białkowskiego Sztuka wytwarzana przez maszyny nie jest w zasadzie niczym nowym. Od kilku dekad funkcjonuje jako jeden z wielu trendów w obszarze sztuki współczesnej, choć na uboczu głównego nurtu. Wzmożone zainteresowanie możliwościami maszyn na polu tworzenia obrazów (i innych form kreacji artystycznej) pojawiło się kilka lat temu równolegle z fermentem, który sztuczna inteligencja wywołała w wielu obszarach życia społeczno-gospodarczego. Naturalne wydają się więc pytania, czy AI wpłynie też na sztukę. Już nie na jej marginesy, ale na jej główny nurt. Czy wykładniczy przyrosty treści generowanych przez aplikacje AI jest zagrożeniem dla sztuki i dla ludzkiej kreatywności? Czy AI zmieni sposób postrzegania twórczości artystycznej, funkcjonowania sztuki i jej oceny – artystycznej i ekonomicznej – na niekorzyść ludzkich twórców? Te i inne pytania, jakkolwiek ciekawe i kluczowe dla środowiska artystycznego, na pewno długo jeszcze pozostaną bez odpowiedzi. Są jednak doskonałym punktem wyjścia do tego, by omówić stan ducha, narracje i przekonania, które leżą u podstaw dzisiejszego myślenia o tym, czym jest sztuka i jaki ma potencjał. Bo być może obawy związane z AI mówią więcej o obecnym stanie sztuki niż o rzeczywistych zagrożeniach. Innymi słowy, wydaje się, że rozwój AI i nieuchronna wizyta, którą złoży środowisku artystycznemu, świetnie nadaje się do tego, żeby przyjrzeć się kilku mitom na temat sztuki, które wydobywa popularność AI. 28 marca 2025

zobacz także