Dagmara Domagała – Przewijanie taśm, czyli jak nagrywałam H.264 na kasetę VHS
„Kolekcja WRO obejmuje zbiór prac polskiej i międzynarodowej sztuki mediów – od lat siedemdziesiątych XX wieku po najnowsze realizacje. Cały czas digitalizujemy i opracowujemy materiały archiwalne, które przechowujemy w najlepszej dostępnej jakości. Nasze archiwum składa się z nośników cyfrowych i analogowych – takich jak np. taśmy VHS, sVHS czy Betacamy. Na podstawie naszych materiałów powstały również działania artystyczne, np. instalacje interaktywne, w których archiwalne nagrania zyskały nowe konteksty – m.in. podczas wystawy Na Srebrnym Globie, czy AC/DC/IT. W Centrum Sztuki WRO sami opracowaliśmy system katalogowania i udostępniania naszych zbiorów. Opieraliśmy się przy tym zarówno na naszych własnych doświadczeniach, jak i na wymianie kompetencji z międzynarodowymi instytucjami upowszechniania sztuki – np. w ramach projektu Digitising Contemporary Art (DCA) czy konferencji New Media Museums Colloqium. Podczas wykładu zapraszam do pracowni digitalizacji, której praktyczna działalność często opiera się standaryzacji i ścisłym procedurom. Poruszę temat procesu kreatywnego stojącego za opieką nad kolekcją zarówno nośników, jak i plików. Kodeki, formaty, dezaktulizujace się programy do obróbki wideo, czy skończona ilość miejsca na serwerach i nośnikach HDD, efemeryczność chmury i paradoksalna stabilność nośników analogowych względem cyfrowych to tylko część wyzwań, przed którą staje każde konserwatorskie modus operandi. Praca w archiwum to częściej shibari wśród kabli i godziny przewijania taśm, niż wypełnianie fiszek w excelu – ale na podstawie zrealizowanych projektów przedstawię słuchaczom oba podejścia do pracy z kolekcją oraz to, co wspaniałego może powstać na ich skrzyżowaniu". Dagmara Domagała Data wykładu: 17 marca 2023
„Kolekcja WRO obejmuje zbiór prac polskiej i międzynarodowej sztuki mediów – od lat siedemdziesiątych XX wieku po najnowsze realizacje. Cały czas digitalizujemy i opracowujemy materiały archiwalne, które przechowujemy w najlepszej dostępnej jakości. Nasze archiwum składa się z nośników cyfrowych i analogowych – takich jak np. taśmy VHS, sVHS czy Betacamy. Na podstawie naszych materiałów powstały również działania artystyczne, np. instalacje interaktywne, w których archiwalne nagrania zyskały nowe konteksty – m.in. podczas wystawy Na Srebrnym Globie, czy AC/DC/IT. W Centrum Sztuki WRO sami opracowaliśmy system katalogowania i udostępniania naszych zbiorów. Opieraliśmy się przy tym zarówno na naszych własnych doświadczeniach, jak i na wymianie kompetencji z międzynarodowymi instytucjami upowszechniania sztuki – np. w ramach projektu Digitising Contemporary Art (DCA) czy konferencji New Media Museums Colloqium. Podczas wykładu zapraszam do pracowni digitalizacji, której praktyczna działalność często opiera się standaryzacji i ścisłym procedurom. Poruszę temat procesu kreatywnego stojącego za opieką nad kolekcją zarówno nośników, jak i plików. Kodeki, formaty, dezaktulizujace się programy do obróbki wideo, czy skończona ilość miejsca na serwerach i nośnikach HDD, efemeryczność chmury i paradoksalna stabilność nośników analogowych względem cyfrowych to tylko część wyzwań, przed którą staje każde konserwatorskie modus operandi. Praca w archiwum to częściej shibari wśród kabli i godziny przewijania taśm, niż wypełnianie fiszek w excelu – ale na podstawie zrealizowanych projektów przedstawię słuchaczom oba podejścia do pracy z kolekcją oraz to, co wspaniałego może powstać na ich skrzyżowaniu". Dagmara Domagała Data wykładu: 17 marca 2023